DGB Group NV
Hallo mede-BonConsulenten,
Ik heb laatst een grote scan gedaan door small-caps op de Belgische, Nederlandse en Duitse beurs, speurend naar (groei)briljantjes, onbekend en/of onbemind bij het grote publiek. Ik discrimineerde niet; in principe waren alle sectoren welkom. Maar ik had wel een sterke voorkeur voor "groene" aandelen.
Groen is veelvuldig in het nieuws, om algemeen bekende redenen. Ik werk zelf in de chemie en ik kan op dagelijkse basis zien dat "groen" geen linkse hobby meer is, maar bittere realiteit die zich omzet in keiharde Euro's. De oil majors, autofabrikanten, FMCG, energiebedrijven, de transportsector, en uiteraard ook de chemie zelf - allemaal worden er plechtige beloftes gedaan om tegen 2030, 2040 of 2050 geen fossiele brandstoffen meer te gebruiken, CO2 neutraal te zijn en te werken aan hun vervuiling.
Vanuit mijn achtergrond weet ik dat dergelijke "benchmarks" niet altijd evident zijn. Wat "CO2 neutraal" exact IS, is nog geen overeenstemming over. Hoe bereken je het? Welke maatregelen zijn daadwerkelijk effectief? Hoeveel van deze beloftes zijn voornamelijk een marketing poging en dus ook een beetje green washing? Belangrijk om te weten is: bedrijven zijn er daadwerkelijk mee bezig, en de één is orthodoxer als het aankomt dan de ander. Maar wederom: laat er geen twijfel over bestaan dat de toekomst reeds begonnen is.
Om terug te komen op mijn speurtocht naar small-caps, en op de titel van mijn verhaal. Ik stuitte op een schitterend bedrijf, luisterend naar de naam DGB Group NV. Dit bedrijf is zo orthodox groen als maar zijn kan; er is niets green-washing op aan te merken. Wat ze doen? Ze planten bomen. Voor geld. En wij hebben het geluk dat ze beursgenoteerd zijn. En we hebben nog meer geluk dat het een small-cap is - de prijs noteert vandaag op EUR 1,45. Ik ben er in gestapt met het idee van de zeer lange termijn. Bomenplant bedrijven wacht een zonnige en groene toekomst, als je het mij vraagt. Op de korte termijn zullen grote bedrijven hun CO2 uitstoot in eerste instantie beperken door compensatiemaatregelen, en bomen planten is de voornaamste methode.
Maar bomen planten doet meer dan alleen CO2 uit de lucht halen en deze effectief opslaan (ieder jaar haalt 1 boom 10kg CO2 uit de lucht - het is de meest efficiente manier om CO2 te compenseren). Het biedt beschutting, verkoeling, gaat woestijnificatie tegen, maakt grond vruchtbaar, biedt een thuis aan fauna en houdt daarmee de biodiversiteit in stand (de ramp na de klimaatsverandering zal de massasterfte van insecten en dier-soorten zijn; een belangrijke schakel in onze voedselketen en preventiemechanisme tegen pandemiën staat daarmee serieus onder druk).
Dus bent u een pragmatische idealst? Gunt u een klein Europees bedrijfje een duwtje in de rug? Denkt u verder dan uw eigen generatie? Gelooft u ook dat milieubescherming een taak kan zijn van de private sector? Het hoeft niet veel te kosten...

Dag Maarten,
Uit het jaarverslag 2019 blijkt dat DBG Group een IT consultant is. Pas sinds september 2020 zouden ze met bebossing begonnen zijn. Heb jij meer info over die evolutie en hoe groot het aandeel van de bebossing zal zijn in hun activiteit?
Ter info @Astrid Bossuyt