top of page

General Discussions

Public·1 member

Nokia (remember 3310 & snake?)

TIP: Nokia!

Het aandeel is goed gestegen de afgelopen dagen, ik heb het al een tijdje in mijn portefueille. Reden dit keer is niet doorgeslagen Redditers (Gamestop, weet u nog?) waar Nokia en Blackberry in de marge ook een rolletje speelde - dat bubbel-effect is helaas weer leeggelopen voor mij. De analyses verschillen, maar alles wat ik heb gezien wijst naar het noorden: adviezen schommelen van 4,50 tot 10 tot 90 euro.

Maar het Reddit-rapaille had niet geheel ongelijk: Nokia is daadwerkelijk ondergewaardeerd EN een groei-aandeel. Het heeft zich jaren geleden lelijk verkeken op de smartphone revolutie en is (terecht?) afgestraft. Pogingen om de race in te halen zijn faliekant mislukt. Wie heeft er tegenwoordig immers nog een Nokia?

Maar waarom Nokia dan wel overwegen? De voornaamste reden is het feit dat het met Ericsson - als buur-Scandinavier - de enige Europese, nee zelfs Westerse, spelers zijn op de markt van netwerk technologien. Het profiteert enorm van de internationale spanningen tussen de VS en China als het gaat over de infrastructuur te leveren voor 5G netwerken, een technologie die onmisbaar is in de nabije toekomst (Covestro, o.a., ook, maar ook een hele andere manier). Nu meer landen het voorbeeld volgen van de VS en Huawei en ZTE niet meer mee laten doen in tenders vanwege verdenkingen van spionage, blijven Nokia en Ericsson (maar deze laatste heeft al een flinke sprong gemaakt de afgleopen maanden), over. Daarnaast is Nokia bezig geweest met een grondige herstructurering om de aanvankelijke achterstand in 5G weg te poetsen. Wie Nokia de afgelopen maanden intensief heeft gevolgd, zoals ik, zag op wekelijkse basis dat de ene na de andere tender gewonnen werd. Het verbaasde me dat de koerssprong niet eerder gebeurde. Zoals het me nu verbaast dat de koers nog steeds relatief laag is.

7 Views

Members

bottom of page