top of page

General Discussions

Public·1 member

De Chemie

Al geruime tijd wilde ik een stukje schrijven over de sector waarin ik zelf werkzaam ben: De Chemie. Enkele aandelen binnen BonConsul vallen binnen deze sector: o.a. Total, Immerys, Covestro, Evonik, enz. En tal van bedrijven binnen BonConsul zijn direct of indirect afhankelijk van deze bedrijven (ik zou bijna vragen - welke bedrijven niet?) Ik probeer een vereenvoudigd en gebalanceerd beeld te geven van de rol van De Chemie in ons dagelijks leven. Zoals altijd bij een forum: "Feel free to disagree"

Vaak onbekend en onbemind, onder andere door een zeer hoge mate van complexiteit en versplintering. De chemische industrie roept ook vaak negatieve associaties op; het is milieuvervuilend en onnatuurlijk en er hangt een gifgroene nevel omheen van schimmige lobbyprocessen. Het bijvoeglijk naamwoord "chemisch" zal je niet snel op een voedselverpakking of cosmeticabrochure zien. Zoals met zoveel complexe zaken is deze slechte reputatie niet helemaal ongegrond. Maar ook zoals bij zoveel complexe zaken zijn er ongemakkelijke waarheden en nuanceringen nodig om een beter beeld te krijgen.

De allereerste ongemakkelijke waarheid: chemie is overal, u kunt er niet omheen. Zonder de chemische industrie geen samenleving: voedsel, waterzuivering, gezondheid, energievoorziening, gebouwen en infrastructuur, hygiene, transport, IT, onderhoud (en dan vergeet ik er een paar) NIKS van dat alles draait zonder de chemie. De chemie IS de maakindustrie, zo u wilt.

Ten tweede een belangrijke nuancering op het slechte imago van chemische producten: vaak zijn deze oplossingen (denk aan plastic, pesticiden of conserveermiddelen) in het leven geroepen om een levensstandaard te garanderen tegen een betaalbare prijs. Wilt u uw stukje vlees overmogen nuttigen? Dan is een plastic verpakking niet weg te denken (papier of glas zijn geen oplossingen) en een conserveermiddel (nagenoeg altijd van natuurlijke oorsprong, maar luisterend naar een anoniem E-nummer) maakt dat het er dan nog smakelijk rood uitziet, in plaats van geoxideerd bruin (overigens nog steeds prima eetbaar).

Uiteraard is ook op deze nuance weer een nuance te plaatsen, want niet in alle gevallen is een plastic verpakking nodig - denk aan vele soorten brood of vele soorten groenten of fruit en voor drank is recyclebaar plastic of glas een goed alternatief. Maar ook papier en glas zijn vervaardigd met grondstoffen en toevoegingen die uit de chemische industrie komen. En ook papier of glas zullen niet de enige oplossing zijn voor problemen met verpakkingen of recyclen.

Het is geenszins mijn bedoeling De Chemie te vergoeilijken maar het is een kwestie van nuances. Mijn visie is een van "damage control" of "harm reduction"; we moeten een balans slaan tussen de wens onze levensstandaard hoog te houden en daarvoor de minst schadelijke oplossing te kiezen. Meestal betekent dat diversificatie in oplossingen. Simplistisch denken - één oplossing voor een probleem - is utopisch en daarmee onzinnig.

Dit was slechts een aftrap. Een kort stukje voor een forum, bedoeld om reacties of gedachten te provoceren. Indien interesse zal ik wat meer in gaan op grondstoffen en aanvoerlijnen - onderwerpen die momenteel zeer actueel zijn. Denk aan de blokage in het Suezkanaal, de discussies omtrent aardolie en CO2 uitstoot of inflatie die is opgewekt door grondstoffenschaarste. Echter past dit niet allemaal in één stuk.

Ik lees graag wat u denkt. Ik pretendeer de waarheid niet in pacht te hebben, dus wederom; het staat u vrij hiermee oneens te zijn.

4 Views

Members

bottom of page